BAB 8: KONSUMERISME
1. | Maksud Konsumerisme | - Satu perjuangan bagi melindungi hak dan kepentingan pengguna - Satu usaha bagi menyedarkan pengguna tentang hak mereka supaya taraf hidup meningkat |
2. | Matlamat Konsumerisme | - melindungi hak pengguna - mewujudkan iklim perniagaan yang harmoni - membina kualiti kehidupan yang lebih baik |
3. | Maksud pengguna | - orang yang menggunakan barang untuk penuhi keperluan dan kehendak |
4. | Amalan perniagaan yang tidak sihat | - letak harga tidak berpatutan - buat iklan mengelirukan - tawar barang berkualiti rendah - jual barang yang tidak selamat |
5. | Hak pengguna |
- makanan/pakaian
- dilindungi daripada kesan yang boleh membahayakan kesihatan - contoh: racun makhluk perosak / ubat-ubatan
- fakta lengkap sesuatu barang supaya tidak tertipu
- Dapat pelbagai barang berkualiti berdasarkan citarasa
- berjumpa sendiri dengan peniaga /mengadu kepada persatuan pengguna
- secara peribadi / perwakilan
- melalui ceramah / forum
- kerajaan gubal akta seperti Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 / Akta Racun Mahkluk Perosak 1974 |
6. | Lima Tanggungjawab pengguna |
- boleh membuat aduan
- bergiat aktif dalam persatuan pengguna / khidmat sosial
- Memberi derma kepada orang miskin/tua
- tidak membuang sampah di merata tempat / tidak menebang pokok sesuka hati
- supaya wujud kekuatan / pengaruh untuk jayakan perjuangan |
7. | Enam Tanggungjawab pengeluar | a. Praktikkan amalan perniagaan yang baik - tidak menipu/ jual barang berkualiti b. Amal pengiklanan yang beretika - iklan mesti tepat / tidak mengaitkan jenama produk lain
- kaunter khidmat pelanggan / kaunter aduan
- melalui seminar/forum
- menggurangkan penggunaan bahan yang mencemarkan
- memberi derma/ biasiswa |
8. | Lima prinsip asas membeli dengan bijak |
- barang keperluan atau kehendak
- untuk memenuhi keperluan/menunjuk-nunjuk c. Menentukan masa membeli - masa tawaran istimewa/ musim perayaan
- lokasi berhampiran - menawarkan pelbagai barang - harga berpatutan dan barang berkualiti - sikap jujur dan layanan mesra - ada kemudahan seperti ruang makan/tandas
- buat perbandingan harga - tengok kualiti barang - periksa kuantiti barang - tahu tarikh luput - ada jaminan jualan |
9. | Peranan kerajaan dalam melindungi pengguna |
- iaitu Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal-Ehwal Pengguna
- melalui ceramah /kempen
- Peraturan Makanan 1985/Akta Perihal Dagangan 1972
- Kementerian Kesihatan/Jabatan Alam Sekitar |
10. | Agensi lain dan peranannya dalam melindungi pengguna |
- Nasihat kerajaan tentang hal-ehwal perlindungan pengguna - Elakkan penyelewengan dan ketidakadilan amalan perniagaan - Beri pendidikan konsumerisme melalui risalah /tv - Wujudkan petugas yang dapat bantu selesaikan isu-isu kepenggunaan - Menerbitkan Kod Etika Amalan Perniagaan
- Mudahkan pengguna membuat tuntuan gantirugi dengan cepat ,mudah dan murah - Jadi saluran alternatif selain Mahkamah Sivil untuk menuntut gantirugi - Dengar jumlah tuntutan yang tidak melebihi RM10,000
- Terima dan siasat aduan pengguna - Jalankan penyelidikan dari segi kualiti/keselamatan - Beri laporan melalui penerbitan majalah/berita - Adakan pendidikan kepenggunaan melalui bengkel/forum
- Pastikan ahli mematuhi kod etika berkaitan dengan pengeluaran/persaingan - Adakan kempen membeli barang buatan tempatan
- Pastikan ahli patuhi garis panduan profesion masing-masing
- Ingatkan peniaga agar mematuhi peraturan yang berkaitan dengan perlindungan pengguna / jujur dengan pengguna - Sediakan kod etika mengenai jualan |
11. | Etika Amalan Perniagaan | - diperkenalkan tahun 1982 - digubal oleh Majlis Penasihat Pelindung Pengguna Kebangsaan (MPPPK) - bertujuan mewujudkan perpaduan di kalangan peniaga, pengeluar, pengguna dan kerajaan - mempunyai 5 prinsip:
- mengandungi Etika Penjual dan Etika Pembeli |
12. | Etika Pembeli (mengandungi dua tanggungjawab pembeli) |
- patuhi syarat kontrak - jelaskan hutang mengikut tempoh - tidak boleh paksa penjual sediakan perkhidmatan yang melebihi bayaran - tidak menawarkan harga terlalu rendah sehingga peniaga rugi - tidak kembalikan barang tanpa alasan yang kukuh/ tanpa tunjuk kad jaminan - amalkan sifat sopan santun - beri pandangan untuk tingkatkan kualiti barang
- libatkan diri dalam persatuan pengguna - jaga persekitaran tempat tinggal/ pelihara alam sekitar - elak aktiviti pembakaran secara terbuka/ yang cemarkan alam sekitar - tidak sebarkan khabar angin seperti kenaikan harga barang/ kekurangan bekalan |
13. | Etika Penjual (Mengandungi enam tanggungjawab penjual) |
- jaga kebajikan pekerja dengan kemudahan tempat tinggal/pengangkutan - beri bimbingan /latihan untuk meningkatkan produktiviti - memberi ganjaran setimpal seperti gaji/bonus
- sediakan barang berkualiti - sentiasa berusaha tingkatkan kualiti barang - tepati keperluan dan kehendak pengguna - jual barang pada harga berpatutan - bermaklumat yang lengkap - adakan kempen promosi yang jujur - sediakan khidmat lepas jualan / khidmat nasihat - beri layanan sama rata
- maklumkan kedudukan pelaburan / perniagaan - beri kadar pulangan yang memuaskan - jalankan pengurusan yang cekap
- layanan adil kepada semua pembekal - patuhi segala syarat kontrak - berusaha jual barang dengan segera - amalkan ‘sistem payung’ - pastikan syarat kontrak jelas
- pelihara alam sekitar - guna sumber yang manfaatkan masyarakat - beri sumbangan kepada pembangunan / penyelidikan melalui biasiswa / subsidi
- bayar cukai - sedia peluang pekerjaan - guna sumber bahan mentah tempatan dengan cekap - adakan rundingan dengan kerajaan mengenai penggubalan / perlaksanaan dasar |
SELAMAT MAJU JAYA